torsdag 21 maj 2009

Rökning och barn


Det är sällan saker och ting gör mig mer förbannad än när folk röker i barns närhet. För ett tag sedan åkte jag förbi en bil. I bilen satt det i framsätet två vuxna människor och röker. I baksätet sitter två bilbarnstolsbarn. Ingen ruta på bilen är nedvevad (även om det inte heller ursäktar beteendet). Jag blir så jävla förbannad. Barn har små lungor. 70% av röken från en cigarett kommer inte in i rökaren själv utan dras in i de passiva rökarnas lungor. Tänk er sedan att ett litet barn med världens minsta lungor ska dra in denna rök. Äh jag blir så ledsen.


Ett annat exempel dök förbi mig igår. Jag hade precis varit på Maxi, skulle ställa in kassen i bilen och sedan gå in på IKEA. Bredvid mig står en anna bil parkerad. Utanför bilen står en kvinna och röker. Två sekunder senare sätter hon sig i baksätet och ammar sin max 2 veckors gamla bebis. Hur är människor funtade egentligen??


Vid andra tillfällen kan man se mammor gå med sina barnvagnar och röka samtidigt eller mor-och farföräldrar gå med sina barnbarn hand i hand och fimpar sedan cigaretten i samma höjd som barnens huvud innan de tar ett nytt bloss. Det är alldeles för vanligt förekommande och borde vara totalt förbjudet.


Slut på meddelandet.

2 kommentarer:

Agnes sa...

Håller med dig helt och hållet. Folk verkar tro att det är en mänsklig rättighet att röka. Sen blir de förvånade att deras barn gör det också.

Idag hoppade Signe in i barnvagnen och provad in den. Hon gillade din kattmobil. Fick lite panik, tog ett kort och sen lyfte ut henne. Resultatet fins på flickr.

HANNA sa...

Agnes - Vilken busig Signe! Förstår att hon tycker det är extra kul med nåt som hänger och dinglar sådär. hihi. Underbar bild! Såg bilden på dig och Signe och magen också. Supersött! Vilket fint hem ni ser ut att ha! :)